Zaloguj się i zobacz zamówienia, listy zakupowe oraz wiele więcej!
Zaloguj sięNie masz jeszcze konta?
Zarejestruj sięNiemal każdy pracownik biurowy z pewnością spotkał się z problemem bólu pleców, zespołu cieśni nadgarstka czy problemami ze wzrokiem. Niestety, są to konsekwencje pracy przy biurku. Choroby zawodowe w pracy biurowej powodują dyskomfort oraz utrudniają normalne funkcjonowanie i pracę. Jak tego uniknąć? Zachęcamy do lektury. Mówi się, że najlepszym lekiem na różnego typu schorzenia jest właściwa profilaktyka i z pewnością w tym przypadku się to potwierdza. Poznaj więc najczęstsze choroby pracowników biurowych by móc z nimi skutecznie walczyć i zapobiegać ich występowaniu.
Praca w biurze często postrzegana przecież jako lekka i nie wymagająca większego wysiłku fizycznego, a w rzeczywistości może skrywać w sobie niebezpieczeństwo poważnych chorób. Pracując za biurkiem łatwo możemy nabawić się przewlekłych schorzeń. Długotrwałe przebywanie przed komputerem skutkuje problemami z kręgosłupem, oczami, nadgarstkiem czy też pojawieniem się żylaków. Do tego dochodzi często brak ruchu i złe nawyki żywieniowe. A to tylko niektóre z czynników, które wpływają na kondycję pracowników biur. Jednakże, istnieją sposoby na przeciwdziałanie tym chorobom. Warto je poznać, ponieważ problemy zdrowotne to nie tylko kwestia sprawności fizycznej, ale też psychicznej. Kiedy zmagamy się z jakąś chorobą lub odczuwamy ból i dyskomfort, to od razu mamy gorsze samopoczucie psychiczne. Wówczas ciężej się skupić na pracy, spada nasza efektywność, a rośnie frustracja. Z tego też względu zachęcamy do zapoznania się z wykazem chorób pojawiających się podczas pracy w biurze, by skutecznie zapobiegać ich wystąpieniu i cieszyć się zdrowiem oraz czerpać satysfakcję z wykonywanej pracy.
Na pierwszym miejscu wśród problemów zdrowotnych osób pracujących w biurze wymienia się ból pleców. A dzieje się to dlatego, że w pracy biurowej zazwyczaj siedzimy, a długie godziny spędzone przed monitorem mogą powodować napięcie mięśni pleców i kręgosłupa, co w efekcie po jakimś czasie skutkuje przenikliwym bólem szyi i pleców promieniującym do ramion. Wśród przypadłości związanych z siedzącym trybem życia i pracy wymienia się dyskopatię, rwę kulszową zwaną potocznie lumbago czy uciskanie korzeni nerwowych.
Ból kręgosłupa jest jednym z najczęstszych schorzeń zawodowych występujących wśród pracowników w biurze i pojawia się w różnych jego częściach. Najwięcej osób jednak cierpi na dolegliwości bólowe w odcinku lędźwiowo-krzyżowym kręgosłupa, podczas gdy na ból w odcinku piersiowym uskarża się mniejsza część pracowników. Niezależnie jednak od miejsca występowania bólu, chory kręgosłup skuteczne obniża wydajność pracy. Dlaczego tak wielu pracowników ma problemy z kręgosłupem? A to dlatego, że większość z nich nie stosuje się do zasad ergonomii pracy. Tworząc ergonomiczne miejsce pracy dbamy o prawidłową pozycję ciała i możemy w ten sposób uniknąć bolesnych konsekwencji pracy biurowej. Warto więc wyposażyć swoje stanowisko pracy w ergonomiczne meble biurowe takie jak regulowane biurko, wygodne krzesło biurowe, podpórkę pod plecy oraz podstawkę pod laptopa, by jego ekran znajdował się na odpowiednej wysokości oczu. Nie można również zapominać o regularnych przerwach w pracy i wykonywaniu prostych ćwiczeń rozładowujących napięcie mięśni. Ból kręgosłupa może pojawić się także przy pracy stojącej. Wówczas pomocna będzie mata podłogowa redukująca zmęczenie. Zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem blogowych, w którym pokazujemy jak ważna jest ergonomia pracy przy komputerze i jak możesz o nią zadbać.
Do schorzeń związanych z pracą przy komputerze należy również zespół cieśni nadgarstka. Na skutek nadmiernego obciążenia ręki, a także poprzez niewłaściwe ułożenie nadgarstka w czasie pisania na klawiaturze oraz podczas operowania myszą komputerową, możliwe jest zaciśnięcie nerwu pośrodkowego biegnącego w kanale nadgarstka. Skutkuje to silnym bólem oraz mrowieniem. Drętwieć mogą nam też okolice kciuka, palca wskazującego, środkowego i połowy palca serdecznego. Dochodzi do osłabienia chwytu i ograniczenia ruchomości dłoni oraz braku precyzji. W najcięższych przypadkach zespół cieśni może prowadzić do trwałego uszczerbku na zdrowiu - uszkodzenia nerwu.
Aby zapobiec tej przypadłości zaleca się korzystanie z wyprofilowanych podkładek pod mysz czy podkładek pod nadgarstek. Dzięki nim ręka jest ułożona w naturalny sposób, co minimalizuje ryzyko zaciskania nerwu w kanale. Warto pamiętać by rozgrzać ręce i palce przed rozpoczęciem pracy. Zaleca się wykonywanie ćwiczeń rozciągających mięśnie dłoni oraz robienie regularnych przerw od pracy.
Żylaki kończyn dolnych oraz inne choroby nóg są ujęte w wykazie chorób zawodowych pracowników biurowych. Spędzanie większości dnia przy biurku w pozycji siedzącej zwiększa ciśnienie w żyłach dolnych kończyn, co powoduje szybkie męczenie się kończyn i może prowadzić do poważnych chorób takich jak zakrzepica. Jednym z najbardziej skutecznych sposobów na minimalizowanie ryzyka żylaków jest codzienna aktywność fizyczna, dzięki której wzrasta ciśnienie krwi wewnątrz naczyń krwionośnych, co zapobiega ich poszerzaniu i rozwojowi żylaków. Dlatego ważne jest by robić sobie przerwy w pracy - wstać, wyprostować się, przejść się. Pomocne będę również ergonomiczne podnóżki i maty podłogowe, które pomagają poprawić krążenie i zmniejszą napięcie, zapewniając lepsze zdrowie i wygodę w czasie pracy. Świetnym rozwiązaniem są też stanowiska do pracy siedząco stojącej, dzięki którym zminimalizujesz ryzyko wystąpienia bólu układu mięśniowo-szkieletowego oraz chorób układu krążenia.
Pracownicy biurowi skarżą się także na bóle głowy, przemęczone oczy i zaburzenia widzenia. Dolegliwości te są skutkiem długotrwałego patrzenia w ekran. Są to objawy określane jako zespół biurowego wzroku lub CVS, które mogą prowadzić do poważniejszych problemów ze wzrokiem w przyszłości. Aby zapobiec temu schorzeniu należy często mrugać i robić 5 minutowe przerwy od patrzenia w ekran. Warto spojrzeć gdzieś w dal by ulżyć oczom. Istotne jest także korzystanie z odpowiedniego oświetlenia oraz zadbanie o właściwe ustawienie ekranu wykorzystując do tego odpowiednie podstawki pod laptop czy też uchwyty do monitorów.
Zimne powietrze z klimatyzatorów jest jednym z najczęstszych źródeł problemów z układem oddechowym w biurze. Chłodne powietrze może prowadzić do podrażnienia błon śluzowych, co sprzyja infekcjom i chorobom. Aby temu zapobiec, warto pamiętać o odpowiedniej temperaturze i wilgotności powietrza – zbyt suche powietrze również jest szkodliwe dla dróg oddechowych. Warto także regularnie wietrzyć pomieszczenie – można otworzyć okno na kilka minut, aby wymienić zużyte powietrze na świeże. W celu uzyskania czystego powietrza w biurze można zastosować specjalne nawilżacze powietrza lub oczyszczacze powietrza. Taki sprzęt skutecznie filtruje powietrze z zanieczyszczeń i pozwala nam oddychać czystym powietrzem i zmniejszy ryzyko chorób układu oddechowego. Warto też podkreślić, że regularne ćwiczenia prowadzą do poprawy kondycji fizycznej i wzmocnienia mięśni odpowiedzialnych za oddychanie. Najlepiej wykonywać ćwiczenia oddychania za pośrednictwem nosa. Dlaczego? Kiedy oddychamy przez usta, powietrze przepływa bezpośrednio do płuc, omijając drogi oddechowe, które służą do filtracji i ogrzewania powietrza.
Brak ruchu i siedzący tryb pracy mają negatywny wpływ na Twoje ciało i umysł. Zwiększone ryzyko otyłości, zaburzenia krążenia i problemy z hemoroidami to tylko niektóre z problemów, które mogą wyniknąć z braku aktywności w pracy. Aby zapobiec tym problemom, ważne jest regularne wstawanie i wykonywanie ćwiczeń w trakcie pracy. Zamiast korzystać z windy, korzystaj ze schodów. Jeśli masz możliwość skorzystania z roweru lub chodzenia pieszo do pracy, to zrób to. Można też rozważyć opcję pracy w pozycji stojącej lub wstawania co jakiś czas od biurka by zrobić kilka kroków. Nie należy również zapominać o diecie bogatej w witaminy, mikroelementy i błonnik, korzystnie wpływających na kondycję naczyń krwionośnych, zapobiegając rozwojowi żylaków. Warto przygotowywać zbilansowane posiłki w domu i przynosić je do pracy.
Dbałość o swoje zdrowie w środowisku biurowym jest niezwykle ważna, dlatego warto zainwestować w różnego rodzaju akcesoria, które pomogą Ci utrzymać odpowiednią postawę i zmniejszą ryzyko wystąpienia chorób zawodowych. Dobry fotel, podnóżek czy ergonomiczna klawiatura, podkładka pod mysz to tylko niektóre z artykułów, które mogą poprawić warunki pracy, o czym wspominaliśmy przy omawianiu poszczególnych zdrowotnych konsekwencji pracy zawodowej przy komputerze. Niezwykle ważne jest by nie zastygać w jednej pozycji przez wiele godzin i robić sobie krótkie przerwy. Należy regularnie odrywać wzrok od monitora, co jakiś czas wstać, wyprostować się, poruszać szyją na boki czy nawet zrobić kilka przysiadów.
Właściwa profilaktyka pozwoli uniknąć problemów i cieszyć się zdrowiem i dobrym samopoczuciem, co z kolei przekłada się na większą efektywność w pracy i satysfakcję z niej. W końcu zdrowie jest najważniejsze, a inwestycja w nie zawsze okazuje się być najlepszym wyborem. Zapraszamy do sklepu Ofix.pl, gdzie zakupisz niezbędne artykuły, których użytkowanie wpłynie na przyjmowanie prawidłowej, ergonomicznej pozycji przy biurku i wyeliminuje wszelkie dolegliwości bólowe. Gwarantujemy szeroki wybór produktów w konkurencyjnych cenach, z dostawą w 24h.